ÓÄÊ  341.23                                                             ºñëàâ Áðåíüñê³, íàóêîâèé ñï³âðîá³òíèê

(ÂÌÓ â Îëüøòèí³, Ïîëüùà)

 

ETYKA I GLOBALNY ŁAD GOSPODARCZY JAKO GŁÓWNE KIERUNKI POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ W PRZESTRZEGANIU PRAW CZŁOWIEKA

 

Artykuł przedstawia zagadnienia z zakresu etyki w biznesie mających wpływ na przestrzeganie praw człowieka w Unii Europejskiej. Jeśli etyka to zespół zasad i norm określanych z moralnego punktu widzenia, to z całą pewnością jej podstawą są normy moralne, a nie normy prawne. Przy czym przedmiotem kodyfikacji spisanej w sposób, co dobre, a co złe, może być zarówno norma prawna, jak i norma moralna. Taki charakter może mieć jedynie etyka normatywna. Etyka i ład gospodarczy determinują politykę i kierunki kreacji zasad przestrzegania praw człowieka w Unii Europejskiej. Choć wspólne zestawienie etyki i ładu gospodarczego w konfrontacji z prawami człowieka mogą zdać się nieracjonalne w swoich zależnościach, w istocie wzajemnie determinują się w swojej korelacji. Uwarunkowania zachowań podmiotów gry rynkowej na rynkach politycznych mogą być analizowane w wielu zakresach przestrzennych, zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i w skali krajowej czy globalnej. W dużej mierze zasady etyki i ładu gospodarczego są podyktowane prawami marketingu politycznego. Wprawdzie niektórzy teoretycy przedmiotu wykluczają możliwość sto­sowania marketingu politycznego w skali globalnej, jednak procesy dokonujące się we współczesnym świecie umożliwiają podejście, w którym globalna filozofia działania również znajduje swoje uzasadnienie.

Słowa klucz: Unia Europejska, polityka, etyka, gospodarka, globalizacja, prawa człowieka.

 

The article presents the issues of business ethics affecting the observance of human rights in the European Union. If ethics is a set of rules and standards determined from the moral point of view, it certainly shall be based on moral norms rather than legal standards. At the same codified written in a way that is good and what is bad, it can be both a legal norm and moral norm: This character can only be normative ethics. Ethics and economic order is determined by the policies and directions of the creative principles of human rights in the European Union. Although the common statement of ethics and economic order in the face of human rights can rely irrational in their relationships, in fact, mutually determine in their correlation. Determinants of behavior of market actors playing political markets can be analyzed in many areas of space, both on a local, regional as well as national or global scale: To a large extent, the rules of ethics and economic order are dictated by the laws of political marketing. While some theorists of course exclude the possibility of one hundred political marketing on a global scale, but the processes taking place in the modern world provide an approach in which the global philosophy of action is justified.

Key words: European Union, politics, ethics, economy, globalization, human rights.

 

Ó ñòàòò³ éäåòüñÿ ïðî äîòðèìàííÿ åòèêè ó á³çíåñ³, ùî ìຠâïëèâ íà äîòðèìàííÿ ïðàâ ëþäèíè ó ªÑ. Ðîçãëÿäàºòüñÿ ïðè öüîìó ïîºäíàííÿ ÿê þðèäè÷íèõ íîðì, ùî â³äîáðàæåíî ó ïðàâ³, òàê ³íåïèñàíèõ çàêîí³â” (íîðìàòèâíà åòèêà). Ïîêàçàíî âçàºìíó äåòåðì³íàö³þ åòèêè òà åêîíîì³÷íîãî ïîðÿäêó ùîäî ïîë³òèêè òà íàïðÿì³â òâîðåííÿ ïðèíöèï³â äîòðèìàííÿ ïðàâ ëþäèíè.

Êëþ÷îâ³ ñëîâà: ªâðîïåéñüêèé Ñîþç, ïîë³òèêà, åòèêà, åêîíîì³êà, ïðàâà ëþäèíè.

 

Wprowadzenie. Uwarunkowania zachowań podmiotów gry rynkowej na rynkach politycznych mogą być analizowane w wielu zakresach przestrzennych, zarówno w skali lokalnej, regionalnej, jak i w skali krajowej czy globalnej [15, s. 293]. W dużej mierze zasady etyki i ładu gospodarczego są podyktowane prawami marketingu politycznego. Wprawdzie niektórzy teoretycy przedmiotu wykluczają możliwość sto­sowania marketingu politycznego w skali globalnej, jednak procesy dokonujące się we współczesnym świecie umożliwiają podejście, w którym globalna filozofia działania również znajduje swoje uzasadnienie. W skali globalnej analizie mar­ketingowej mogą podlegać rynki, poszczególne ich sektory, a także pojedyncze elementy rynku, na przykład produkty, którymi w tym ujęciu najczęściej są ponad­narodowe idee polityczne (socjalizm, kapitalizm, globalizm, faszyzm, komunizm, fundamentalizm islamski). W skali tej szczególnie atrakcyjna poznawczo może stać się analiza sił konkurencyjnych w klasycznym układzie E. Portera, uwzględ­niająca zagrożenia substytutami politycznymi, siłę przetargową ugrupowań i silę przetargową wyborców oraz zakładająca istnienie zagrożenia ze strony nowych konkurentów w sektorze [8, s. 211]. Prawa człowieka są przysługującymi człowiekowi szczególnego rodzaju prawami podmiotowymi, a więc uprawnieniami o charakterze prawnym. Ten prawny charakter praw człowieka decyduje o ich niezwykle doniosłej roli w życiu społecznym [12, s. 18]. Niektóre problemy praw człowieka pojawiają się w dyskusjach i współczesnych koncepcjach. W totalitarnych i autorytarnych systemach politycznych pozbawiano ludzi wolności w imię „wyższych wartości”, takich jak naród, rasa, postęp, równość, oraz niektórych praw człowieka ekonomicznych, socjalnych. Wyznawcy prawa do rozwoju w krajach słabiej rozwiniętych uważają, że należy ograniczać swobody obywatelskie i polityczne w celu zapewnienia rozwoju gospodarczego i eliminacji nędzy. Jednym z najbardziej spornych problemów w obszarze praw człowieka jest dzisiaj status i znaczenie praw naturalnych. Przedstawiciele myśli konserwatywnej twierdzą, że prawa naturalne istnieją ich minimalny katalog zawiera prawo do życia, wolności i własności i nadal stanowią niezbędny fundament praw człowieka [10, s. 36-37].

Społeczne podstawowe prawa człowieka. Przez społecznie podstawowe prawo człowieka rozumie się prawo, którego zaspokojenie jest konieczne do korzystania ze wszystkich innych praw. Takie prawa zasługują na to, by nazywać je „podstawowymi”, choć bowiem nie są ani bardziej wartościowe wewnętrznie, ani bardziej satysfakcjonujące niż inne prawa człowieka, to są środkiem do zaspokajania wszystkich praw, wobec czego w razie konieczności trzeba je zaspokajać kosztem praw społecznie nie-podstawowych. Społecznie podstawowe prawa człowieka to minimum rozsądnych wymagań każdego w stosunku do reszty ludzkości. Społecznie podstawowe prawa człowieka obejmują uprawnienia dotyczące bezpieczeństwa prawo do tego, że cię nie zabiją, nie będą torturować, nie napadną itd. oraz uprawnienia dotyczące utrzymania się przy życiu, do których należą prawa do czystego powietrza i wody oraz prawo do wystarczającego pożywienia, okrycia i schronienia. O takie prawa warto walczyć. Zasługują one na podjęcie walki nie tylko przez tych, którym ich się odmawia, ale i przez wszystkich nas, jeżeli traktujemy poważnie zobowiązanie wynikające z poszanowania praw człowieka (chociaż można dyskutować, jak dalece to zobowiązanie wiąże „strony neu­tralne”). Intuicja podpowiada mi, że każda proporcjonalna walka o społecznie podstawowe prawa człowieka jest usprawiedliwiona, nawet wtedy, gdy godzi ona w nie-podstawowe prawa innych ludzi. Wszelka napaść na prawa człowieka jest wojną niesprawiedliwą, o ile nie jest prowadzona w obronie społecznie podstawowych praw człowieka [24, s. 211]. Z czysto metodologicznego punktu widzenia problem związany z kwestią uniwersalności praw człowieka można ująć następująco: albo uznaje  się, że prawa człowieka dotyczą całej ludzkości i każdego człowieka z osobna, a więc  są obiektywne; albo uznaje się, że prawa człowieka mogą odnosić się tylko do danej kultury i przynależne są człowiekowi należącemu do tej kultury, a więc są subiektywne. Prawa człowieka nie są dzisiaj oddzielane jedynie od idei praw naturalnych. Ważnym problemem we współczesnym dyskursie i praktyce praw człowieka jest ich postępujące odrywanie się od odpowiedzialności. Jednostka nabywa coraz to nowe wolności, lecz odpowiedzialność za użytek, jaki z nich robi, coraz częściej spada na społeczeństwo, które ma obowiązek zajmować się „naprawą” zarówno samej jednostki, jak i szkód powstałych ze sposobu, w jaki ona ze swej wolności korzysta [18, s. 306]. Rosnąca bezkarność dotyczy także przestępstw pospolitych oraz stanowiących pogwałcenie praw człowieka, zwłaszcza prawa do życia, prawa do czci, do dobrego imienia, itp. [24, s. 37].

Etyka biznesu jako globalny ład gospodarczy. Etykę i globalny ład gospodarczy należy postrzegać również przez pryzmat przedsiębiorczości. Obserwujemy w Polsce rosnące zainteresowanie przedsiębiorstw projektami związanymi z wdrażaniem programów etycznych i innych nowoczesnych instrumentów realizacji zasad odpowiedzialnego biznesu na wszystkich szczeblach zarządzania, od budowania misji i strategii firmy poczynając [Gasparski, Lewicka-Strzałecka, Rok, Sulczewski, 2002, s. 18 i n.]. Większość definicji odpowiedzialnego biznesu odchodzi od tradycyjnego określania zadań stojących przed firmą, spro­wadzających się wyłącznie do wypracowywania - w sposób zgodny z przepisami prawa - zysku czy też zwiększania wartości firmy. To podstawowe zadanie nie jest oczywiście pomijane, ale wskazuje się na różne elementy towarzyszące, konieczne do funkcjonowania i rozwoju firmy na konkuren­cyjnym rynku. Dzięki temu zwraca się uwagę na sposób postępowania w procesie osiągania zysku, szczególnie wobec pracownic /pracowników, i efekty tego postępowa­nia, a jednocześnie poszerza się samo pojęcie zysku, które nabiera wymiaru społecznego. Odpowiedzialny biznes to podejście strategiczne i długofalo­we, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla wszystkich. W polskich przedsię­biorstwach najbardziej znane są jednak te fragmenty strate­gii odpowiedzialności społecznej, które dotyczą działalności filantropijnej, choć one często nie przynoszą pozytywnego odzewu społecznego w szerszej perspektywie.

Jeżeli przed­siębiorstwo poczuwa się do odpowiedzialności za innych, to przede wszystkim szuka rozwiązań systemowych, długofalo­wych. Możliwości jest wiele, ale wszystkie powinny wynikać ze strategii rozwoju spółki [2, s. 21]. Coraz częściej w przedsiębiorstwach podejmowane są działania zmierzające do tego, by dbałości  o efektywność ekonomiczną towarzyszyła troska o przestrzeganie zasad etycznych. Rośnie też świadomość kadry kierowniczej o tym, że w swoich działaniach musi szanować podstawowe prawa człowieka [13, s. 500]. Aktywne współtworzenie demokratycznego kapitalizmu - szczególnie w obliczu wyzwań, jakie stawia przed nami proces globalizacji - wymaga przede wszystkim tego, by uwzględniać jego społeczne fundamenty. O bogactwie przedsiębiorstwa decydują nie tylko środki produkcji, kapitał i dochody, ale w coraz większym stopniu ludzie dysponujący niezbędną wiedzą; dlatego ważne jest, by okazywać ludziom zaufanie, kształtować mechanizmy premiujące innowacyjność, aktywność i solidarność [16, s. 120]. Wpływ kadr na rozwój przedsiębiorstwa można rozpatrywać w kontekście socjologii pracy poprzez kreowanie kultury organizacji. Socjologia pracy, natomiast, jest dziedziną socjologii, której zainteresowania skupiają się na zagadnieniach dotyczących pracy [21, s. 141]. Socjologia pracy, jako nauka dostarcza nam szeregu narzędzi, spojrzeń, pojęć i idei, teorii oraz badań pomocnych w zrozumieniu wielości zagadnień związanych z pracą oraz wszelkich związanych z nią działań przejawiających się w szerszym kontekście ustaleń u uwarunkowań socjalnych i kulturalnych [6, s. 23-25]. Słusznie uważa   się, że o przewadze konkurencyjnej decyduje dzisiaj ja­kość zatrudnionych pracowników. Przedsiębiorstwa na wszelkie możliwe sposoby starają się realizować efektywną politykę personalną; zapominają jednak, niestety, o ostatnim elemencie procesu rekrutacji, którym jest adap­tacja społeczna i zawodowa pracownika. Nie zawsze sprawdza się taktyka rzucenia pracowników na głęboką wodę. Wielokrotnie można widzieć kompe­tentnych pracowników, którzy poddają się, zanim ktoś poda im pomocną dłoń. W niektórych firmach oczywiście istnieją programy wspomagania procesu adaptacji nowego pracownika. Jednak praktyka pokazuje, że są i ta­kie organizacje, które nie tylko nie ułatwiają startu nowemu pracownikowi, ale nawet zupełnie nieświadomie, na różne sposoby, start ten utrudniają. Tymczasem prawidłowa polityka kadrowa firmy powinna zakładać, że każ­dy nowy pracownik czy też pracownik obejmujący nowe stanowisko pracy musi zostać poddany specjalnie przygotowanemu procesowi adaptacyjne­mu. Nadrzędnym celem tego procesu powinno być nie tylko przekazanie pracownikowi podstawowych informacji, niezbędnych do wykonywania obowiązków, ale również pomoc w uchwyceniu i zrozumieniu całościowe ­go obrazu funkcjonowania przedsiębiorstwa, wraz z jego misją i wizją oraz obowiązującymi normami i wartościami [23, s. 18] . Zrozumienie przedsiębiorstwa,  w którym będzie pracowała nowa osoba, pozwoli jej utożsamiać się z organizacją oraz angażować się w sprawy formy, przyczyniając się do rozwoju przedsiębiorstwa. Wszelkie strategie przedsiębiorstw w zakresie polityki personalnej powstają na bazie zaleceń prospołecznych Unii Europejskiej [15, s. 115]. O wartości zasobów można mówić wtedy, gdy umożliwiają przedsiębiorstwu realizację strategii, która poprawia wydajność i efektywność przedsiębiorstwa, wspie­ra wykorzystywanie pojawiających się rynkowych szans i/lub neutralizowanie potencjalnych zagrożeń. Wartość kapitału ludzkiego, powinna być rozpatrywana w kontekście zdolności organizacji do rozwiązywania dylematów strategicznych. Wartość zasobów i zdolności pracowników są podstawowym wewnętrznym źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Pracownicy mogą dodawać wartość  do organizacji, jeśli potrafią przyczyniać się do obniżania jej kosztów lub dostarczania większych korzyści klientom. Wartość, o której mowa, wpływa bezpośrednio na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa, a kryterium wartości powinno być jednym z kluczowych determinant decyzji związanych z wyborem formy pozyskiwania zasobów ludzkich [17, s. 67 i n.].

Przestrzeganie prawa jako podstawowe standardy etyczne w biznesie. Przestrzeganie prawa jest podstawowym standardem etycznym w biznesie,  ale nie jest standardem jedynym. Prawa i mechanizmy rynkowe są koniecznymi lecz nie wystarczającymi wskazówkami w działalności gospodarczej. Wzrostowi efektywności może i powinno towarzyszyć lepsze realizowanie celów społecznych. Prowadzenie biznesu rzetelnie, uczciwie i z najwyższą zgodnością słów i czynów daje przewagę, jakiej nie można byłoby osiągnąć w inny sposób. Z tego względu ważne jest wprowadzanie programów etycznych. Efekty tych programów, inicjowanych w przedsiębiorstwach, dotyczą wszystkich wpływają bowiem na wizerunek biznesu jako całości [7, s. 18]. Kierunek zmian w zarządzaniu przedsiębiorstwem określa się terminem (z ang.) Corporate Social Responsibility (CSR). Jego założeniem jest dobrowolne uwzględnianie przez firmę interesów społecznych - dbanie o zasady etyczne, poszanowanie praw pracowników, ochrona środowiska. CSR nie jest prawnym zobowiązaniem, ale dobrym obyczajem, normą kulturową. Prowadzenie strategii odpowiedzialnego biznesu wpływa na wzrost zainteresowa­nia inwestorów, poprawia relacje ze społecznością lokalną, pozwala na pozyskanie i utrzymanie pracowników. Przykładem narzędzi wykorzystywanych w odpowie­dzialnym biznesie są kampanie społeczne, programy etyczne dla pracowników. Przedsiębiorstwa, które prowadzą odpowiedzialny biznes dążą do ujęcia swojej filozofii organizacyjnej w postaci programów etycznych. Programy te określa­ją standardy podejmowania decyzji przez kadrę menedżerską, funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, zachowań pracowników itp. [1, s. 131].

Z wykorzystaniem odpowiedzialnego biznesu oraz programów etycznych, kojarzony jest kodeks etyczny. Jest to dokument określający standardy postępowania przedsiębiorstwa wobec klientów, kontrahentów, konkurentów, pracowników i ich rodzin oraz wobec społeczeństwa. Kodeks taki jest tworzony przez przedsiębiorców na własny użytek, a jego zawar­tość różni się w zależności od typu przedsiębiorstwa. Kodeks zawiera wstęp, zasady ogólne, zagadnienia szczegółowe, rozstrzyganie spo­rów i sankcje. Wśród najczęściej spotykanych zagadnień można wymienić: jakość i bezpieczeństwo wytwarzanych wyrobów, sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, bezpieczeństwo w miejscu pracy, przestrzeganie prawa, konflikty interesów, redukcje zatrudnienia i likwidacja działalności, system zawierania umów o pracę, nagradzanie i karanie pracowników, zasady udostępniania informacji, poufność, ochrona środowiska. Kodeks etyczny jest bardzo ważnym dokumentem dotyczącym działalno­ści przedsiębiorstwa, narzędziem do budowania jego pozytywnego wizerun­ku [1, s. 131].

Etyczne postępowanie przedsiębiorstwa stanowi jego aktywa, buduje zaufanie klientów, ufność inwestorów i dumę pracowników. Wprawdzie bowiem podstawowym biznesem biznesu jest biznes, to wolność uprawiania działalności gospodarczej połączona być musi z odpowiedzialnością. Odpowiedzialność za to co się czyni, zaczyna się w firmie, a jej najlepszym ujęciem jest program etyczny. Amerykańska organizacja Business for Social Responsibility definiuje Społeczną Odpo­wiedzialność Biznesu jako „koncepcję, zgodnie z którą decyzje biznesowe uwzględniają wartości etyczne, są zgodne z prawem i wyrażają szacunek dla ludzi i środowiska na­turalnego”. To także zobowiązanie do transparentnego i etycznego prowadzenia działalności według zasad zrównoważonego rozwoju. Społeczna odpowiedzialność biznesu to rodzaj pewnej koncepcji, strategii zarządzania bądź filozofii, która uwzględnia aspekty społeczne, etyczne i ekologiczne w działalności gospodarczej oraz w kontaktach z interesariuszami. Można stwierdzić, że CSR to pew­nego rodzaju wkład biznesu w realizację polityki zrównoważonego rozwoju gospodarcze­go oraz taki sposób prowadzenia firmy, w którym celem priorytetowym jest osiągnięcie równowagi między jej efektywnością i dochodowością a interesem społecznym. Są to działania dobrowolnie podejmowane przez przedsiębiorstwo. Według normy ISO 26000, CSR to zobowiązanie organizacji do włączania aspektów społecznych i środowiskowych w proces podejmowania decyzji oraz wzięcie odpowiedzialności za wpływ podejmowanych decyzji i aktywności na społeczeństwo i środowisko. Komisja Europejska w 2011 roku stwierdziła, że odpowiedzialny biznes to odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. CSR to filozofia obustronnych korzyści zarówno dla firmy jak i społeczeństwa. Na rynku polskim obserwuje się wzrost zainteresowania przedsiębiorstw wdrażaniem koncepcji CSR do strategii działania. Przejawem podejmowania tych działań jest tworzenie przez nie raportów CSR [3, s. 73].

Postępowanie etyczne w biznesie nie jest nową modą w zarządzaniu lecz tendencją światową, której w Polsce zlekceważyć nie można. Wprawdzie liczba programów i kodeksów etycznych w przedsiębiorstwach funkcjonujących w naszym kraju ulega zwiększeniu, to jednak daleko jest jej do przełomu w tej dziedzinie. Transformacja gospodarcza nie skłoniła niestety sektora biznesu do zatroszczenia się o infrastrukturę etyczną życia gospodarczego. Wzrastająca rola biznesu sprawia jednak, że rosną nie tylko możliwości przedsiębiorców, ale też zwiększają się oczekiwania społeczne. Klienci, pracownicy, partnerzy, stowarzyszenia praw człowieka, media, organizacje konsumenckie, organizacje ekologiczne oraz inne organizacje pozarządowe, a także studenci, którzy w przyszłości podejmą pracę w firmach, domagają się tego, by firmy te czyniły więcej niż tylko dostarczały miejsc pracy, więcej niż tylko produkowały i sprzedawały to co wyprodukują, więcej niż tylko tworzyły zysk [19, s. 104]. Ludzie oczekują, że kultura przedsiębiorstwa i jego działanie będzie obejmować także wrażliwość na wartości społeczne.[7, s. 18]. Wdrażanie projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga duże­go zaangażowania kierownictwa  i pracowników firmy. Trudności sprawia wybór odpo­wiednich narzędzi, procedur i wytycznych w stosunku do danej organizacji. Świadczyć to może o występowaniu korelacji między wartością przedsiębiorstwa a prowadzeniem tych działań [3, s. 73]. Dlatego też często w tej sytuacji zarządy spółek posługują się przywództwem jako szczególnym stylem kierowania. Przywództwo jest procesem ciągłym, charakteryzującym się dużą dynamiką, którego motorem napędzającym jest wizja przywódcy. Biorąc również pod uwagę, że występuje ono jedynie wtedy, gdy ludzie celowo podejmują próbę oddziaływania na innych, nie można traktować przywództwa jako procesu epizodycznego. Przywódca powinien zdać sobie sprawę i mocno zakorzenić w świadomości fakt, że swoją osobą, zachowaniem stanowi przykład dla innych i jednocześnie wzorzec do naśladowania. Błędy przywódcy rzutują na zachowanie pozostałych uczestników grupy, czy podwładnych pracowników. W przywództwie obecna jest reguła pewnej wzajemności. Socjologowie i antropologowie twierdzą, że reguła wzajemności jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych reguł postępowania w znanych nam kulturach. Wymaga ona od człowieka, by za otrzymane od kogoś dobro odwdzięczył się w ten sam sposób. Dzięki obligowaniu odbiorcy do przyszłego odwdzięczenia się, reguła ta pozwala jednostce na ofiarowanie innemu człowiekowi jakiegoś dobra bez ryzyka jego bezpowrotnej utraty. Poczucie zobowiązania do przyszłego odwdzięczenia się pozwala ludziom na inicjowanie rożnego rodzaju łańcuchów wymiany, transakcji i związków, które są ogólnie korzystne i dla nich, i dla społeczeństwa jako całości [4, s. 63]. Człowiek przejmuje postawy życiowe, sposób bycia, system wartości i przekonania ludzi, z którymi pozostaje w nieustannym kontakcie. Jeżeli zamierza odnieść sukces, nawiązuje relacje z osobami myślącymi pozytywnie. Spotyka się z optymistami i ludźmi szczęśliwymi, świadomymi swoich celów i ciągle się rozwijającymi. Unika natomiast pesymistów, krytykantów  i wiecznie niezadowolonych [22, s. 62].

W ostatnich latach coraz częściej dostrzegana jest tendencja podmiotów gospodarczych do certyfikacji prowadzonej działalności. Dzisiejszy rynek towarów i usług jest rynkiem klienta – to on decyduje w głównej mierze o usługach, z których korzysta i towarach, które kupuje, a ogromna konkurencja powoduje, że firma chcąc utrzymać swoją pozycję na rynku musi zmierzać do udoskonalania swojej oferty – w głównej mierze przez stałe podnoszenie jakości. Jednakże system zarządzania jakością nie stanowi samoistnego elementu – funkcjonuje on w ramach danej organizacji kompleksowo, będąc częścią przedsiębiorstwa, tworząc tzw. kulturę korporacyjną. Pierwszy z etapów rozwoju kultury organizacji jest wdrożenie systemu zarządzania jakością, a kolejnym krokiem TQM. Priorytetem związanym z TQM jest przede wszystkim uświadomienie potrzeby udoskonalenia systemu zarządzania jakością [11, s. 19].

Obecnie głównym celem większości firm jest  walka o możliwie najwyższą jakość produktu. Związane jest to z tym, iż jakość produktu jest  jednym z najważniejszym kryteriów podlegających wartościowaniu w procesie zakupu. Zachowania konsumentów wykazują  ujednolicenie potrzeb i cech jakościowych produktów. Oznacza to, że duże znaczenie nabierają pozostałe czynniki , które mogą wywierać wpływ  na klienta w dokonanych przez niego aktach wyboru. Niezbędność ciągłego rozpoznawania tych czynników, przy jednoczesnej coraz szerszej świadomości potrzeby dominacji nad  konkurentami na wszelkich  płaszczyznach działalności przedsiębiorstwa, sprawiły że   jakość jest postrzegana nie jako cel, lecz jako sposób funkcjonowania całej organizacji. Takie ujęcie problemu jakości doprowadziła do powstania koncepcji Total Quality Management (powszechnie określanej w Polsce jako zarządzanie przez jakość) [9, s. 83]. Zarządzanie przez jakość  bardzo wykroczyło poza horyzont  działań  wchodzących w skład zarządzania jakością. TQM jest sposobem zarządzania, który zakłada podporządkowanie idei kompleksowej, totalnej jakości we wszystkich podstawowych płaszczyznach funkcjonowania organizacji i w ten sposób udoskonala jej efektywność. TQM angażuje cała firmę , każdy wydział, każdą sferę działalności. Można nawet powiedzieć , że ta filozofia wymaga zaangażowania każdej  pojedynczej osoby na każdym poziomie struktury organizacyjnej. Efektywność organizacji wymaga aby wszystkiej jej elementy funkcjonowały spójnie. Podstawowym założeniem jest, to że każda osoba  i każde działanie ma wpływ na jakość, bowiem doskonalenie jakości przy coraz niższych kosztach można osiągnąć tylko wówczas, gdy organizacja ma dobrych, zaangażowanych i zadowolonych pracowników. Zanim można będzie zadowolić zewnętrznych klientów, trzeba najpierw usunąć pewne przeszkody, na jakie natrafiają klienci wewnętrzni (tj. pracownicy) i stworzyć im niezbędne warunki wytwarzania i dostarczania jakości. Jedną z takich przeszkód, które należy usunąć  z organizacji, jest strach, a przykładem stworzenia odpowiednich warunków jest szkolenie i doskonalenie zawodowe [5, s. 28].

Podsumowanie. Reasumując, naganne zachowania w biznesie są pochodną tego, że nieetyczne zachowania mają częstokroć charakter systemowy. Etyczni ludzie mogą zejść na manowce pracując w złych organizacjach, natomiast w organizacjach dobrych ludzie nawet o wątpliwej reputacji mogą stać się lepszymi, albo przynajmniej być pod kontrolą. Programy etyczne przyczyniają się do przeciwdziałania stratom przedsiębiorstwa powodowanym przez nadszarpniętą reputację, utratę zaufania i demoralizację personelu. Korupcja i oszustwa stanowią obecnie większe zagrożenie niż kiedykolwiek przedtem. Uważa się, że są one groźniejsze dla biznesu niż konkurencja oraz niesprzyjające czynniki zewnętrzne, a to dlatego, że są wewnętrznymi wrogami firm. Toczą one jak rak tkankę firm niszcząc ich cały wcześniejszy dorobek. Nieporozumieniem jest twierdzenie, że w dobie dekoniunktury nie stać przedsiębiorstw na wprowadzanie etyki do biznesu i lobbingu. Wręcz przeciwnie, wprowadzanie w Polsce zasad społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu, w tym programów etycznych jako części nowoczesnych metod zarządzania, może pomóc naszej gospodarce w spełnieniu standardów międzynarodowych, a tym samym umożliwić trwałą obecność polskich przedsiębiorstw na rynku.

 

BIBLIOGRAFIA

1.     Andrzejczak D., Mikina A., Rzeźnik B., Wajgner D.M., Podstawy działalności handlowej, WSiP, Warszawa 2010.

2.     Bem E. (red.), Równość inspiruje. Przewodnik dobrych praktyk: Firma równych szans, UNDP Poland, Warszawa 2007.

3.     Bilińska-Reformat K., Wykorzystanie koncepcji CSR w działalności handlu detalicznego, Handel wewnętrzny, Tom 3, maj-czerwiec 2012.

4.     Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 2002.

5.     Dahlgaard J.J., Kristensen K., Kanji G.K., Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa 2000.

6.     Dobrowolska D., Wartość pracy dla jednostki w środowisku przemysłowym, Wrocław 1984.

7.     Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Sulczewski G., Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych: inicjatywy, programy, kodeksy, Centrum Etyki Biznesu IFiS PAN & WSPiZ, Warszawa 2002.

8.     Jaśniok M., Strategie marketingowe na rynku politycznym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007.

9.     Kraszewski R., TQM – Zarządzanie przez jakość. Wybrane zagadnienia, TNOiK, Toruń 1999.

10. Kuźniar R., Prawa człowieka – prawo, instytucje, stosunki międzynarodowe, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000

11. Łunarski J., Zarzadzanie jakoscia, standardy i zasady, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008.

12. Motyka K. (red.), Prawa człowieka – wybór źródeł, Oficyna Wydawnicza AD REM, Lublin 1996.

13. Niedziółka I., Ochrona praw konsumenta w kontekście zakazu stosowania niedozwolonych postanowień umownych, [w:] Journal of Modern Science 4/13/2012, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie Józefów 2012.

14. Oleksiuk A., Współczesne dylematy globalizacji, W: Syn Ukrainy, Red S. Zlupek, Wydawnictwo Naukowe Narodowego Uniwersytetu Lwowskiego im. Iwana Franko, Lwów 2006.

15. Oleksiuk A., Etyka w kontekście organizacyjnym,Zeszyt naukowy nr 36, Wydawnictwo Narodowego Uniwersytetu Lwowskiego im. Iwana Franko, Lwów 2006.

16. Rozwadowska B., Public Relations – teoria, praktyka, perspektywy, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa 2002.

17. Staniewski M.W., Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie wiedzą
w przedsiębiorstwie
, Wydawnictwo Vizja Press, Warszawa 2008.

18. Sitek B., Konstytucyjne podstawy wolności obrotu nieruchomościami. Studium prawno-porównawcze, [w:] Przemiany doktrynalne i systemowe prawa publicznego, Studia dedykowane prof. Wincentemu Bednarkowi, Olsztyn 2002.

19. Sitek M., Prawno-organizacyjne ramy kultury mobilności w mieście,  Journal of Modern Science 1.8.2011.

20. Śleszyńska E., Podstawy prawne działalności zawodowej zarządcy nieruchomości w Polsce i w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Minigo, Kraków 2008.

21. Szjeniuk A., Kontrola instrumentem bezpieczeństwa" [w] Journal of Modern Science  nr 2/13/2012.

22. Tracy B., Milionerzy z wyboru, Wydawnictwo studio Emka, Warszawa 2002.

23. Żarczyńska-Dobiesz A., Adaptacja nowego pracownika do pracy w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007.

24. Żuradzki T., Etyka wojny: antologia, PWN, Warszawa 2009.

 

Ðåöåíçåíò: ä. ³. í., ïðîô. Ñòðîíñüêèé Ã.É.